آشنایی با دوربین‌های رادیوگرافی

تخلیه، بارگذاری و کنترل کیفی دوربین‌های رادیوگرافی

دوربین پرتونگاری صنعتی (محفظه پرتودهی)

دوربین پرتونگاری، وسیله‌ای است که چشمه پرتوزا داخل حفاظ آن قرار می‌گیرد. این محفظه دارای حفاظی از جنس اورانیوم تهی شده است.
چشمه و نگهدارنده آن (هولدر) در مرکز محفظه قرار می‌گیرد و توسط تجهیزات ایمنی و سیستم قفل، نگهداری می‌شود. به این شکل، حمل ایمن چشمه پرتوزا ممکن می‌گردد.
با اتصال دوربین به تجهیزات جانبی همچون کرنک (کنترل از راه دور) و لوله هدایت (گاید تیوپ) امکان انتقال چشمه از محفظه پرتودهی به نوک لوله و پرتودهی جهت انجام عملیات پرتونگاری ممکن  می‌شود.

کنترل کیفی دوربین‌های پرتونگاری

جهت حصول اطمینان از صحت عملکرد تمامی قسمت‌های دوربین پرتونگاری، این دستگاه‌ها باید توسط مراکز دارای پروانه، کنترل کیفی شوند .
نکته قانونی : کنترل کیفی دوربین‌های پرتونگاری، باید قبل از بارگذاری، توسط مراکز مورد تأیید واحد قانونی و دارای پروانه اشتغال در زمینه کنترل کیفی دوربین‌های پرتونگاری صورت پذیرد.

کنترل میزان نشتی پرتو در سطح دوربین پرتونگاری

لازم است تمام سطوح دوربین بلافاصله پس از بارگذاری، توسط واحد متولی و سپس به‌صورت روزانه توسط مراکز پرتونگاری به‌وسیله یک دزیمتر کالیبره شده، دزیمتری شود.
حداکثر نشتی پرتوی مجاز برای دوربین‌های پرتونگاری در بارگذاری کامل، برابر با ۲ میلی سیورت بر ساعت در سطح دوربین است.
حداکثر آهنگ دز مجاز در سطوح دوربین = ۲ میلی سیورت × (پرتوزایی چشمه ÷ ظرفیت دوربین)

آشنایی مختصر با دوربین‌های رادیوگرافی

دوربین تکاپس دلتا: 

این دوربین از جمله دوربین‌های رادیوگرافی موجود در بازار است که در حال حاضر در شرکت پارس ایزوتوپ-صنعتی بارگذاری می‌شود. این دوربین دارای وزن ۲۲٫۷ کیلوگرم و ظرفیت بارگذاری ایریدیم–۱۹۲ تا حداکثر  ۱۵۰ کوری است.

دوربین تکاپس دلتا

دوربین تکاپس سیگما:

از دیگر دوربین‌هایی که در حال حاضر دارای مجوز فعالیت است، می‌توان به دوربین تکاپس سیگما اشاره کرد که دارای وزن ۲۴ کیلوگرم و ظرفیت بارگذاری ایریدیم–۱۹۲ تا حداکثر ۱۳۰ کوری است.

دوربین تکاپس سیگما

دوربین گامامت TSI:

دوربین سومی که در حال حاضر دارای مجوز بارگذاری چشمه ایریدم–۱۹۲ است، دوربین گامامت TSI است.
این دوربین دو مدل دارد و دارای ظرفیت بارگذاری چشمه ایریدیم–۱۹۲ تا حداکثر  ۸۰ یا ۱۳۵ کوری (بسته  به مدل دوربین) است.

دوربین گامامت TSI

در حال حاضر شرکت پارس ایزوتوپ-صنعتی با توجه به امکانات و دانش فنی تحت اختیار، مرجع رسمی تخلیه، بارگذاری و کنترل کیفی دوربین‌های رادیوگرافی در ایران است.

تخلیه: 

از آنجایی که چشمه‌های رادیواکتیو Ir-192 دارای نیمه عمری در حدود ۷۴ روز هستند، پس از گذشت مدتی به تشخیص شرکت دارنده دوربین‌های رادیوگرافی، چشمه باید تعویض شود و جهت پسمان تحویل واحد پسمانداری گردد.
در حال حاضر تنها رابط رسمی با واحد پسمانداری سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت پارس ایزوتوپ-صنعتی است که پس از تخلیه دوربین، چشمه موجود را تحویل واحد پسمانداری می‌دهد.

بارگذاری: 

این شرکت تنها مرجع رسمی و مورد تأیید واحد حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران جهت بارگذاری دوربین‌های رادیوگرافی در ایران است. با توجه به نوع دوربین و چشمه مورد نیاز، این عملیات داخل هات سل‌های موجود در شرکت در محیطی کاملاً ایمن صورت می‌پذیرد.

کنترل کیفی:

تمامی خدمات کنترل کیفی و تعمیرات مربوط به دوربین‌های رادیوگرافی توسط شرکت پارس ایزوتوپ-صنعتی انجام می‌پذیرد.

لطفاً جهت اطلاع از قیمت‌های مصوب برای تخلیه، بارگذاری و کنترل کیفی، با واحد بازرگانی تماس حاصل فرمائید

فهرست