آزمون رادیوگرافی یا RT

آزمون #رادیوگرافی (radiographic test) یا RT یا رادیوگرافی صنعتی (industrial radiography) یکی از آزمون های غیرمخرب (non-destructive test) یا NDT است که برای بررسی کیفیت جوش کاربرد دارد و وجود و شکل عیوب یا سایر ناپیوستگی‌های غیر قابل رویت با چشم غیر مسلح را در جوشکاری نشان می‌دهد. در این روش از قابلیت نفوذ پرتوهای ایکس یا گاما در اجسام استفاده می‌شود .

هرچه طول موج پرتو کوتاهتر باشد، قدرت نفوذ آن در داخل ماده بیشتر است. تمام تابش در جوش نفوذ نمی‌کند، بلکه قسمتی از آن جذب می‌شود. مقدار جذب، تابعی از چگالی و ضخامت ماده است. برای مثال اگر حفره‌ای در جوش وجود داشته باشد، پرتو تابش شده نسبت به یک جوش سالم، از میزان ضخامت کمتری از ماده مورد بررسی عبور می‌کند.

در خصوص آزمون #رادیوگرافی، از قابلیت نفوذ پرتوهای ایکس یا گاما در اجسام استفاده می‌شود. می‌دانیم که تمام تابش در جوش نفوذ نمی‌کند و قسمتی از آن جذب می‌شود.
برای رادیوگرافی جوش‌ها، پرتو ایکس یا گاما را از یک طرف درز جوش می‌تابانند و در طرف دیگر جوش فیلم قرار داده می‌شود. فیلم باید داخل یک جعبه گذاشته شود تا نور روی آن اثر نگذارد. این پرتو از ضخامت فلز گذشته و روی فیلم اثر خواهد گذاشت و تصویر ناحیه جوش را روی فیلم ثبت خواهد کرد. در اینصورت عیوب موجود در جوش، روی فیلم به آسانی مشاهده می‌شوند. به‌وسیله ورقهای سربی نیز می‌توان پرتو را متمرکز کرد و از تابش این پرتو به قسمت‌های غیر ضروری جلوگیری نمود.
برای اینکه پرتو پس از عبور از جوش، از قسمت‌های دیگر که بعد از فیلم قرار دارد، نگذرد و انعکاس آنها روی فیلم ثبت نگردد، پشت فیلم نیز ورقه‌های نازک سربی قرار داده می‌شود.

https://parsisotope-industrial.com/p/8384

لینک کوتاه

آزمون رادیو گرافی یا RT

پارس ایزوتوپ-صنعتی در شبکه‌های اجتماعی:

Telegram
LinkedIn
فهرست