مروری بر تاریخچه کشف عناصر رادیواکتیو

بخش یازدهم
? ساخت اولین لابراتور رادیوایزوتوپ در بیمارستان نکر
همزمان با برنامه فرانسه برای صادرات رادیوایزوتوپها در سال ۱۹۴۹، اولین لابراتوار رادیوایزوتوپ در این کشور آغاز به کار کرد.دکتر موریس توبیانا، رهبری این جریان ر ا برعهده داشت.
موریس توبیانا، متولد سال ۱۹۲۰ و ساکن  الجزیره بود که پس از مرگ برادر و مادرش در  ۱۷ سالگی راهی پاریس شد.موریس توبیانا که با هدف آموزش پزشکی بهپاریس رفته بود در دوران جنگ جهانی دوم به اسپانیا رفت.در اسپانیا دستگیر  و زندانی شد.پس از آزادی، به الجزیره برگشت و در آنجا بود که به عضویت ارتش فرانسه درآمد و  به عنوان پزشک در ارتش مشغول به کار شد،  و در یکی از عملیاتهای سال  ۱۹۴۴ مجروح گردید.
جراحت فرصتی را برای توبیانا فراهم کرد تا تحصیل در رشته پزشکی را  ادامه دهد. توبیانا سال ۱۹۴۵ مدرک پزشکی اش را دریافت کرد و سپس به ادامه تحصیل در رشته فیزیک مشغول شد. زمانی که موریس توبیانا در سال۱۹۴۷ مدرک فیزیک را میگرفت با دو دانشمند فیزیک به نامهای  رابرت دبر و فردریک ژولیو کوری آشنا شد.دوستی با فیزیکدانانی که نقش تعیین کننده ای در تاریخ اتمی فرانسه داشتند باعث شد موریس توبیانا به تحقیق  بیشتر در خصوص رادیوایزوتوپها بپردازد.
در همین زمان بود که تحقیقاتش  را درباره ایزوتوپها ادامه داد. رابرت دبر، در بخش کودکان بیمارستان نکر  کار میکرد و به این نتیجه رسیده بود که باید از ایزوتوپهای درمانی استفاده کرد. دبر، ایرنه و فردریک ژولیو کوری در لابراتور کالج فرانسه بر روی اثرات درمانی ایزوتوپها کار میکردند که موریس توبیانا به آن ها پیوست. در مسیر پیشرفت رادیو ایزوتوپها، موریس توبیانا همراه اساتیدش بود.سال ۱۹۴۹ توبیانا دوره آموزشی خود را در زمینه ایزوتوپ به پایان رساند.
زندگی در امریکا و برکلی تجربه تازه ای برای موریس توبیانا بود اما او به فرانسه برگشت تا اولین دپارتمان درمانی ایزوتوپ را راه اندازی کند. اولین بخش پزشکی هسته ای در بیمارستان نکر آغاز به کار کرد و در اولین اقدام به درمان بیمارانی مشغول شد که پرکاری تیروئید داشتند.
#پارس_ایزوتوپ_صنعتی
#تاریخچه_کشف_عناصر_رادیواکتیو
#افقی_تازه_درصنعت
Telegram
LinkedIn
فهرست