دستیابی به دانش فنی تجهیز MPFM

تجهیز چند فازی که در جهان به mpfm موسوم است، به حدی پیچیدگی دارد که حتی شرکت‌های سازنده، از تعمیر آن شانه خالی می‌کنند. اما همین شانه خالی کردن‌ها، برای پارس ایزوتوپ-صنعتی به فرصتی تبدیل شده که دانش تولید این محصول را به دست آورد.
از این تجهیز پیشرفته، ده‌ها دستگاه در کشور موجود است که برای نظارت و آزمایش چاه‌های نفتی به کار می‌رود. دستگاه MPFM (multi-phase flow meter)  ابزاری برای اندازه گیری نرخ تولید سه فاز نفت، گاز و آب به صورت همزمان است. به عبارت دقیق، خروجی چاه‌های نفتی که علاوه بر نفت، گاز و آب را نیز به همراه دارد، در همان لحظه به تفکیک اندازه‌گیری می‌شود و اطلاعات دقیقی را در اختیار اتاق کنترل قرار می‌دهد که بر اساس آن، وضعیت چاه نفتی را به خوبی می‌سنجند. دستگاه چند فازی (mpfm) از یک یا چند چشمه رادیواکتیو برخوردار است و روش کارش نیز چون باقی تجهیزات رادیومتریک، مبتنی بر تضعیف پرتوی گاماست. اما پیچیدگی ساختار و الگوریتم‌های این تجهیز، به حدی بالاست که تعمیرش را حتی برای شرکت‌های سازنده، دشوار می‌کند. مثالش تجهیزی است که در یکی از میادین نفتی کشور در حال استفاده بود و پس از آنکه عملکردش مختل شد، شرکت سازنده به هر دلیلی تعمیر آن را غیرممکن اعلام کرد. اما این گره، بسته نماند. گروه عملیات پارس ایزوتوپ- صنعتی، هرچند به دلیل پیچیدگی ساختاری این دستگاه، زمان زیادی را صرف کرد، اما موفق به راه‌اندازی شد و حالا دستگاه به مدار بازگشته است.
شاید اندکی از دانش فنی تولید mpfm هنوز به دست نیامده، اما همین تعمیرهایی که توسط پارس ایزوتوپ-صنعتی به انجام رسیده و می‌رسد، دست‌یابی به دانش تولید این دستگاه پیچیده و پیشرفته را به حداقل رسانده است. زمان چندانی نخواهد گذشت که اولین تجهیز چند فازی، در داخل کشور به تولید رسد و یکی از بزرگترین وابستگی‌های صنعت نفت کشور به شرکت‌های خارجی، برای همیشه تمام شود.

 

شرح مختصری از تجهیز دو فازی در بخش‌های مختلف خبری صدا و سیما
تولید تجهیز رادیومتریک دو فازی به درخواست صنایع بهره‌بردار در کشور
تایید عملکرد تجهیز دو فازی در فولاد مبارکه اصفهان
https://parsisotope-industrial.com/p/10929

لینک کوتاه

MPFM

پارس ایزوتوپ-صنعتی در شبکه‌های اجتماعی:

Telegram
LinkedIn
فهرست