اصول کلی کنترل کیفی دوربین های پرتونگاری صنعتی

برای اطمینان از صحت عملکرد دوربین‌های پرتونگاری صنعتی و تجهیزات آن، باید این دستگاه‌ها توسط مراکز واجد صلاحیت و دارای پروانه اشتغال در زمینه کنترل کیفی دوربین‌های پرتونگاری صنعتی، کنترل کیفی شوند.
در کنترل کیفی دوربین‌های پرتونگاری باید کلیه ضوابط ایمنی در کار با دوربین‌ها رعایت شود، به نحوی که احتمال پرتوگیری غیر عادی یا بیش از حدود مقرر در “استانداردهای پایه حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و ایمنی منابع” برای کارکنان و مردم وجود نداشته باشد.
چند اصل در کنترل دوره‌ای و اصول نگهداری دستگاه:
تمیز کردن دستگاه
دوربین، تجهیزات کنترل از راه دور و لوله هدایت باید به نحو مناسبی تمیز شوند.
فاصله زمانی تمیز کردن دستگاه و دامنه آن، به شرایط کاری بستگی دارد. قبل از استفاده از دوربین، لازم است اتصالات و کانال‌های تجهیزات کنترل از راه دور، بررسی و در صورت نیاز تمیز گردند. ضروری است که این قسمت‌ها با یک برس نرم یا پارچه کتانی مناسب تمیز شوند.
هرگز از برس سیمی، آب یا مواد نفتی برای پاک کردن دستگاه استفاده نشود.
هنگامی که دوربین در مناطق بیابانی به کار گرفته می‌شود، باید دقت کرد تا از نفوذ شن و ماسه به داخل قسمت کنترل از راه دور، لوله هدایت و دوربین ممانعت شود.
در چنین شرایطی بهتر است که قسمت کنترل از راه دور به‌صورت روزانه تمیز شود.
دوره زمانی نگهداری و بازرسی منظم از دوربین‌های پرتونگاری و تجهیزات مربوطه نباید بیشتر از سه ماه باشد.
علاوه بر آن، یک برنامه نگهداری و بازرسی دستگاه توسط پرتونگار وجود دارد که طی آن پرتونگار به‌طور روزانه، متوجه برخی عیوب واضح و ظاهری می‌شود.
در برنامه بازرسی و نگهداری منظم از دستگاه که هر سه ماه یک بار انجام می‌شود، دستگاه به‌طور جزئی باز و قطعات آن تمیز و مورد بازرسی قرار می‌گیرد. سطوح تماسی آن روان کاری می‌شود و عملکرد قطعات مختلف دستگاه کنترل می‌شود.
فقط افراد ذیصلاح و آموزش دیده و مورد تایید واحد قانونی می‌توانند نگهداری دستگاه‌ها را عهده‌دار شوند.
https://parsisotope-industrial.com/p/8686

لینک کوتاه

دوربین های پرتونگاری

پارس ایزوتوپ-صنعتی در شبکه‌های اجتماعی:

Telegram
LinkedIn
فهرست